Páčidlo za 230 € a brandovaná tehla. Ako sa zo Supreme stal fenomén?

Páčidlo za 230 € a brandovaná tehla. Ako sa zo Supreme stal fenomén?
18. marca 2020 Lukas Bachleda

Začínali podobne ako Dogma v garáži na Orave, ibaže úplne inak.

Vždy sme mali radi dve veci – mladosť a druhú si už nepamätáme. Preto sledujeme memky, aktuálnu hudbu aj módu. Vieme, že to máš rovnako, a preto sme sa rozhodli písať viac blogov o móde, pri ktorých môžeš svoj inak zabitý čas využiť konštruktívne.

Začíname značkou s jednoduchým červeným obdĺžnikom, o ktorej si už možno počul.

Supreme založil James Jebbia v roku 1994 ako malý skejterský obchod na Lafayette Street v New Yorku. Využil pri tom svoje skúsenosti z predaja oblečenia, rozbiehania newyorskej predajne Stüssy a 12 000 dolárov.

Názov obchodu je inšpirovaný jazzovým albumom A Love Supreme od Johna Coltrana a logo zase výtvorom umelkyne Barbary Kruger s jednoduchým nápisom „I shop, therefore I am“

Zdroj: artnet.com

 

 

Dnes je to miliardová spoločnosť a jej štvrtkové dropy sú legenda. Ako sa podarilo malému, undergroundovému obchodíku dobyť svet?

Kvalita

Možno z najväčšej miery môžu za úspech Supreme vysoké nároky zakladateľa shopu. Keď svoj obchod otváral, skejterské značky vyrábali oblečenie z nekvalitných materiálov, a tak komunita nosila random veci od značiek Polo, Nautica, Carhartt či Levis.

Podľa vlastných slov chcel James spojiť kvalitu týchto výrobcov s cool dizajnom a strihom. Niečo, čo by mohli mladí ľudia nosiť radi a dlho. Farba, strih aj materiál preto museli byť dokonalé.

Zdroj: Highsnobiety.com

Exkluzivita

Supreme pôvodne nepatrila medzi veľké značky a nikdy sa neplánovala stať konkurenciou pre Fendi či Karla Lagerfelda. Jeho exkluzivita najprv nebola forma marketingu, ale obyčajný sedliacky rozum.

Vyrobiť 500 tričiek je drahšie ako 50 a keď sa nevypredajú, zostanú trčať v sklade. Pre začínajúceho podnikateľa, navyše s tovarom pre úzku komunitu ľudí, je to jasná matematika – vyrobíme menej a keby sa náhodou vypredalo, zatlieskame si.

Vypredaný kus nedorábali ďalšou várkou, ale radšej vymysleli zase niečo nové. Tak sa módny kolotoč začal odznova. Vďaka tomuto prístupu bolo každé vydanie limitka a kto ho mal vo svojom šatníku, stal sa tiež rare.

Žiaľ, dnes to pre verných fanúšikov znamená stres pred počítačom alebo hodiny čakania v rade pred obchodom. Pre šmelinárov (z latinského originálu reselleris) to znamená biznis.

Zdroj: Klekt.com

Sláva

Samozrejme, bez slávy by ani Supreme nebolo slávne, duh.

Vďaka kvalite a exkluzivite sa niektoré kúsky rastúcej newyorskej značky dostali k influencerom, akých by si každá značka priala mať. Tí jej pomohli zasiahnuť masy a až dodnes sa nezastaviť v raste popularity.

V roku 2007 to bol Kanye West vo svojich Supreme Blazer SB s Nike kolaborácie. Vďaka tejto fotke sa z retailovej ceny 150 dolárov v reselle stalo razom 800.

Zdroj: kicksonfire.com

Ešte extrémnejší nárast dosiahla tyrkysová mikina, ktorú si vo svojom klipe ku skladbe She obliekol raper Tyler, the Creator v roku 2011 – vystrelila sa viac jak minule ty na drumke, zo 150 na 3 500 dolárov.

videoframe

 

Úprimnosť

Podľa nás je napokon najdôležitejším faktorom úspechu práve toto. Vlastnosť, ktorú si ceníš na svojom najlepšom kamošovi, si budeš ceniť aj na obľúbenej burgrárni či značke oblečenia. Jednoducho, nechceš, aby sa zbastarčili len preto, že začnú byť obľúbení.

Supreme stále tlačí na kvalitu a stále vydáva limitované série. Už celé roky dodržiavajú svoje štvrtkové dropy, na ktoré ľudia stoja rady naživo či na internete. Ale hlavne, stále sa na nič nehrá a robí to podľa seba.

Nebojí sa ísť do kolaborácií s hocikým od no-name umelca až po megaznačky ako Budweiser, ak sa v tom cíti komfortne. A zákazníci to vždy ocenili. Úprimná, sebavedomá, bez pretvárky – presne ako jej cieľovka.


Pozrite si tento príspevok na Instagrame

@hypebeaststyle: “That’ll be $3,998 USD.” What’s the most you’ve ever spent on @supremenewyork? Photo: @emileftimov @suptalk

Príspevok, ktorý zdieľa HYPEBEAST (@hypebeast),

 

Mimochodom, bez pretvárky ju môžeš nosiť aj ty. Ak si sa namotal, že značka je určená len skejťákom a ty si dosku videl akurát na záchode, tak chill.

Ani zakladateľ shopu nikdy neskejtoval. Páčila sa mu komunita a potreboval sa niečím živiť, tak spojil príjemné s užitočným. Keď si kúpiš oblečenie, ktoré nestráca na hodnote a vydrží ti dlho, navyše dobre vyzerá, robíš v podstate to isté.

 

Napíš do komentu alebo do DM, čo by ťa zaujímalo nabudúce ?