Tlstý, fúzatý, milý deduško v červenom obleku je reklamná kampaň stará takmer 100 rokov.
Coca-Cola sa vďaka reklamám s veselým Santom spája s Vianocami podobne ako Kofola so svojim prasiatkom. Špeciálne vyzdobený kamión každoročne obchádza celý svet vrátane Slovenska a tento rok zavíta dokonca aj do miest ako Šurany, Sabinov či Gelnica.
Ako tisíce iných trendov, aj tento prišiel z Ameriky. No ani samotní Američania netušia, odkiaľ prišiel k nim. Svojho vlastného Santu majú azda všetky vyspelé krajiny a každý ho nazýva po svojom. Father Christmas, Ded Moroz, Tomte, Ježiško.
Predlohou všetkých je jedna skutočná osoba z čias antického Grécka – kresťanský biskup Nicholas z Bari, ktorý podľa legiend rozdával peniaze chudobným a robil rôzne zázraky. Do Ameriky ho priniesli holandskí imigranti, keď v 17. storočí založili kolóniu New Amsterdam a počas Vianoc oslavovali svojho Sinterklaasa.
Z mestečka sa neskôr stal New York a zo Sinterklaasa je dnes Santa Claus.
Z mestečka sa neskôr stal New York a zo Sinterklaasa je dnes Santa Claus.
Príbeh starší ako vtipy o matkách
V časoch, keď neboli smartfóny, lebo nebol internet, lebo nebola elektrina, vznikla báseň známa ako ‘Twas the Night Before Christmas (Bola noc pred Vianocami). Hovoríme o roku 1823.
Autor v nej opisuje komicky tučného starého pána s bielou bradou, červenými líčkami, okrúhlym nosom, s iskrou v očiach a fajkou v ústach. Do domu príde tak, že dá pull up vo svojich saniach so sobím záprahom na streche domu a spustí sa dole komínom – pretože uprostred zimy má málokto zapálený komín.
Rozdá darčeky do ponožiek a uteká zase preč. V básni sa volal Svätý Nick.
Pre najreálnejší zážitok si ju môžeš prečítať v anglickom origináli napríklad tu
Zdroj: HymnsandCarolsofChristmas.com
Ten pocit, keď chceš len predávať svoj nápoj, ale vytvoríš 100-ročnú tradíciu
Coca-Cola mala začiatkom 20. storočia problém, pretože jej nápoj sa spájal s letným osviežením. No a spoločnosť predsa potrebuje predávať po celý rok. Ale kto by si dával chladený nápoj v zime?
Skúsili to ľuďom povedať priamočiaro: Smäd nepozná sezónu.
Zdroj: Twitter @CocaCola_nne
Zdroj: Amazon
Ale ľudia ich za takéto vyjadrenie vyf… nekupovali. A tak prišiel nápad ukázať, že keď sa s Coca-Colou môže osviežiť pri svojich dlhých cestách najvyťaženejší človek sveta, môže sa s ňou osviežiť každý.
Ale ani táto reklama nefungovala, pretože pán na obrázku nevyzerá zďaleka tak príjemne a milo, ako by sme od Santa Clausa očakávali.
Až v roku 1931, po 11 rokoch hľadania správneho Santu, sa spoločnosti podarilo objaviť toho pravého – inšpirovaného básňou o Svätom Nickovi. A odštartovali nekonečnú éru Vianočných reklám:
Neboj sa, je to len malá schíza
Keď si predstavíš, že celé americké Vianoce sú postavené na reklamnej kampani jednej značky…
Našťastie, nie všetky značky dokázali v histórii to, čo Coca-Cola, takže nemusíš mať strach o svoje vnímanie sveta. Napríklad my sme tu pre teba celkom úprimne len vtedy, keď máš chuť dobre sa zabaviť ? Ale zábava naozaj nepozná sezónu.
Just kiddin‘ 😀
Napíš do komentu na Facebooku, o koľko stupňov sa ti teraz otočil život.